
Grupa: Użytkownik
Posty: 77 #8320407 Od: 2024-12-9
| Masz rację – co do zasady nie można całkowicie wyłączyć ani ograniczyć rękojmi, jeśli kupującym jest konsument. Prawo chroni go właśnie ze względu na słabszą pozycję ekonomiczną. Sprzedawca odpowiada więc za wady, nawet jeśli w umowie chciałby się tego zrzec. Wyjątkiem są sytuacje przewidziane w przepisach szczególnych. Przykładowo, przy sprzedaży rzeczy używanej (np. samochodu) można w umowie skrócić okres odpowiedzialności z tytułu rękojmi do jednego roku od dnia wydania rzeczy kupującemu.
W praktyce oznacza to, że jeśli sprzedajesz auto konsumentowi, nie możesz wpisać w umowie całkowitego wyłączenia rękojmi – takie postanowienie nie będzie ważne. Możesz natomiast ograniczyć odpowiedzialność w dopuszczonych ramach, czyli np. przez wspomniane skrócenie terminu. Jeżeli jednak nie chcesz się mierzyć z tymi formalnościami ani ryzykiem roszczeń, warto zerknąć tutaj: https://carrot.pl/masz-uszkodzony-pojazd – znajdziesz tam opcję sprzedaży auta w uszkodzonym stanie bez konieczności negocjowania zapisów o rękojmi. |